7 redenen waarom Starbucks de McDonalds van de koffie is

Ik hoor dit tegenwoordig steeds meer, “Starbucks is de McDonald’s van koffie”. Ik denk dat deze vergelijking slechts een andere manier is om te zeggen, ‘Starbucks is niet langer een bedrijf dat zich voornamelijk op kwaliteitskoffie concentreert. Ik schrijf deze vergelijking, die de mensen maken, toe aan de vele beslissingen die Starbucks de afgelopen jaren genomen heeft. In dit artikel zal ik enkele van de redenen aanhalen waarom men Starbucks is gaan vergelijken met McDonalds…

 

Reden #1: Ontbijtsandwiches

Deze reden spreekt voor zich. Als je denkt aan een snelle ontbijtsandwich, denken de meeste mensen eerst aan McDonald’s, dus is het niet meer dan logisch dat toen Starbucks ze ging verkopen men de twee bedrijven ging vergelijken.

 

Reden #2 Starbucks Via

Oploskoffie was eerlijk gezegd een richting waarvan ik nooit had gedacht dat Starbucks die zou opgaan en ik ben hierin volgens mij niet de enige. Tenslotte is de eerste zin van Starbuck’s beleidsverklaring: “Het vestigen van Starbucks als de belangrijkste leverancier van de fijnste koffie ter wereld…” Door Via gingen mensen meteen vergelijkingen maken tussen Starbucks en bedrijven zoals Nescafé..

 

Reden #3: Super Automatische Espresso Machines

De beslissing om de super automatische espressomachine te introduceren was één van de eerste stappen die Starbucks nam waardoor men ze ging vergelijken met McDonald’s. Voor ze de overstap maakten naar auto espressomachines hadden ze de La Marzocco die bekend staat om zijn vermogen om geweldige espresso te maken. Persoonlijk herinner ik me de dag dat onze winkel de overstap maakte en onmiddellijk nadat we de nieuwe machines kregen kon ik al een duidelijk verschil in de smaakkwaliteit merken.

 

Reden #4: Frappuccinos

Starbucks introduceerde de Frappuccino in 1994, nadat ze de Coffee Connection hadden overgenomen. De Frappuccinos waren een enorm succes en ze zijn het eerste waar mensen aan denken als ze het merk Starbucks horen. Als je een koffieshop voornamelijk associeert met hoe heerlijk hun koffiemilkshakes zijn, dan is de kans groot dat je ze niet ziet als de leverancier van de fijnste koffie ter wereld.

 

Reden #5: Starbucks Capsules

Starbucks heeft net hun koffie op het capsule platform geïntroduceerd en uit een zakelijk oogpunt gezien is dit logisch. Starbucks maakt gebruik van een grote mogelijkheid om geld te verdienen in een markt die anders onaangeroerd zou blijven door de koffiegigant (en hetzelfde geldt voor Keurig). Al klinkt het zakelijk gezien logisch, het is slechts één onderdeel meer in de vergelijking dat Starbucks de McDonald’s van koffie is. Al zijn capsules snel en zo opgeruimd, ze geven niet half de smaak die koffie van versgemalen bonen geeft.

 

Reden #6: Halfvolle melk is de norm

Een paar jaar geleden ging Starbucks voor hun espresso over van volle melk naar halfvolle melk. De reden die Starbucks hiervoor gaf was: “Dit willen mensen, de mensen worden zich steeds meer bewust van hun gezondheid”. De belangrijkste reden die ik heb gehoord is dat Starbucks dit heeft gedaan uit kostenoverwegingen. Halfvolle melk is goedkoper dan volle melk en wie het kleine niet eert, is het grote niet weert, vraag maar aan McDonald’s. McDonald’s biedt nog steeds veel van dezelfde producten aan voor dezelfde prijs vanwege toenemende veranderingen in kwaliteit. Deze toenemende verandering door Starbucks kan dan hun winsten op korte termijn hebben doen toenemen maar het is slechts nog een reden die we aan de lijst kunnen toevoegen waarom men Starbucks met McDonald’s vergelijkt.

 

Reden #7: Hun beleidsplan veranderen

Dit is waarschijnlijk de belangrijkste reden waarom men Starbucks met McDonald’s is beginnen te vergelijken. Starbuck’s beleidsplan begon 20 jaar geleden zo: “Het vestigen van Starbucks als de belangrijkste leverancier van de fijnste koffie ter wereld…”. Het nieuwe beleidsplan begint als volgt: “Onze missie: om de menselijke geest te inspireren en te voeden – één persoon, één cup en één buurt tegelijk.” Het oude beleidsplan richtte zich duidelijk op koffie en had definieerbare doelen. Het nieuwe beleidsplan is zo breed en vol met zoveel dubbelzinnigheden, dat elke individuele lezer er in kan lezen wat hij wil..

 

Bonus Reden

Een tijdje terug had McDonald’s reclames met uitspraken zoals, “Vier euro uitgeven aan een kop koffie is waanzin.” Door deze reclames begon de vergelijking tussen Starbucks en McDonald’s pas echt te leven bij de mensen.

Nog één punt, ik denk niet dat Starbucks het erg vindt om vergeleken te worden met McDonald’s. McDonald’s is een succesvol bedrijf dat zijn geld wel opbrengt voor de aandeelhouders en ik denk dat Starbucks wel overwegend hetzelfde doel zal hebben.

Wat denk je, is Starbucks de McDonald’s van koffie?

1 Reactie
  1. De koffie van McDonnalds is dan wel weer prima.

Laat een reactie achter

Vivakoffie
Logo