Koffie voor het slapen: Is het echt zo’n slecht idee?

Koffie drinken voor het slapen gaan?

Tijdens een rondreis door de VS kwamen we rond de avond in een klein dorp terecht. We hadden zin om een latte te consumeren, maar alle cafés waren al gesloten. Het leek erop dat de lokale cafés antwoord op een vraag hadden gegeven die we nog moesten stellen. “Is het drinken van koffie voordat je naar bed gaat een goed idee of niet?”


 

De gezondheidsvoordelen van koffie

koffie voor het slapen

Er zijn veel gedocumenteerde gezondheidsvoordelen van koffie. Studies hebben aangetoond dat het regelmatig drinken van een gematigde hoeveelheid koffie, een positief effect heeft op het cardiovasculaire systeem, de spijsvertering en zelfs bepaalde vormen van dementie, zoals Alzheimer, kan helpen voorkomen.

Maar andere studies suggereren dat het drinken van cafeïne laat op de dag daadwerkelijk slaapstoornissen kan veroorzaken, die je gezondheid negatief beïnvloeden.


 

Het verband tussen cafeïne en slapeloosheid: Maakt koffie je slaperig?

koffie voor het slapen

Het blijkt dat het innemen van cafeïne overdag eigenlijk behoorlijk slecht is als je ’s nachts niet kunt slapen. Je lichaam bestaat uit cellen, elk met hun eigen circadiaan ritme. De tandwielen draaien mee en als de zon ondergaat, beginnen ze om te schakelen om het lichaam voor te bereiden op rust. Wat je cellen echter niet weten, is dat je om 19.00 uur een afspraakje bij het plaatselijke café hebt. Je bestelt een grote koffie, omdat je gedurfd bent en langer wilt genieten van je drankje dan een paar shots espresso.

Nu de heerlijke vloeistof je lichaam overspoelt, passeert het elke cel en ontwaakt deze weer. Dus de komende uren zijn je cellen weer aan het werk, houden je wakker en voorzien je van alle voedingsstoffen die je nodig hebt om wakker te blijven.

Maar nu is het 23.00 uur, komt terug van je afspraakje en bent klaar om te slapen. Je cellen zijn echter volop wakker, dus als je eenmaal in slaap valt, is het niet de diepe, herstellende soort die je rust geeft en je voorbereidt op de volgende dag. En zo begint de cyclus van de hele dag cafeïne drinken om wakker te blijven, omdat je de dag ervoor te laat cafeïne hebt gedronken.

Maakt koffie je slaperig? Niet echt, het verstoort gewoon het natuurlijke slaappatroon van je lichaam.


 

Wat zegt de wetenschap?

Wetenschappers houden ervan om koffie te bestuderen. En kan je ze ongelijk geven? Koffie is vloeibaar goud, en het beste onderzoeksonderwerp ooit. Maak je geen zorgen. Geen van de onderzoeken suggereert om cafeïne volledig op te geven.

koffie voor het slapen

Een studie volgde 12 deelnemers en ontdekte dat “cafeïneconsumptie (0, 3 en 6 uur voor het slapen gaan) de slaapkwaliteit verminderde. Slaapmonitoren die de totale slaaptijd meten, en de slaapefficiëntie (de tijd die men slaapt ten opzichte van de totale tijd die men in bed doorbrengt), toonden aan dat cafeïne 6 uur voor het slapengaan aanzienlijke nadelige effecten had….”

Een ander onderzoek toonde het volgende aan: “Een dubbele espresso drie uur voor het slapen gaan vertraagde de productie van het slaaphormoon melatonine met ongeveer 40 minuten, waardoor het moeilijker is om in slaap te vallen”.

Suggesties voor het genieten van cafeïne zonder de slaap te verstoren houden meestal in dat je je inname na 14.00 uur beperkt, of net na de lunch als je gevoelig bent voor stimulerende middelen of slapeloosheid.


 

Hoop voor de nachtbrakers

koffie voor het slapen

Onderzoekers besteden ook aandacht aan verschillen in individuele slaappatronen. In een baanbrekende studie, uitgevoerd met studenten van de Stanford University, hebben onderzoekers geholpen bij het valideren van de nachtbrakers.

De bevindingen suggereren dat cafeïne die later op de avond wordt ingenomen, meer negatieve effecten had voor mensen die vroeg opstaan dan voor mensen die van nature de neiging hebben om laat op te blijven en uitslapen.

Er zal meer onderzoek worden gedaan om te zoeken naar de exacte redenen: wat maakt iemand een “ochtend persoon” of een ” nachtbraker”? Kan cafeïne een positieve invloed hebben op het circadiaan ritme?


 

Maak de overstap voor je slaap

koffie voor het slapen

Dus is het een goed idee om voor het slapen gaan koffie te drinken? Test wat voor je werkt. Niet iedereen reageert hetzelfde op cafeïne, sommige mensen zijn gevoeliger dan anderen voor de stimulerende werking ervan.

  • Drink minder dan 400 mg cafeïne per dag
  • Test het drinken van koffie op een ander tijdstip van de dag
  • Als je een ochtendmens bent, probeer dan cafeïnevrij of thee te drinken, en drink geen cafeïne tot 6 uur voordat je onder de dekens duikt.
  • Als je een nachtbraker bent is het misschien een idee om cafeïnevrije opties te overwegen, om te zien of het je slaapkwaliteit beïnvloedt.

Tags:

We kijken uit naar je ideeën

Laat een reactie achter