Hot

Stoppen met koffie drinken en ontwenningsverschijnselen tegengaan

We kunnen niet ontkennen dat koffie wereldwijd erg populair is. Dagelijks drinken honderden miljoenen mensen koffie en cafés zoals Starbucks zitten altijd erg vol. Nu we dat gezegd hebben, zijn er veel mensen die vinden dat het drinken van koffie hun spijsverteringsstelsel negatief beïnvloedt en het moeilijk maakt om te ontspannen. Dus wat moet je doen als je koffie wilt vervangen, maar het lastig vindt om met de bijwerkingen van de ontwenningsverschijnselen van cafeïne om te gaan?

In dit artikel zullen we drie stappen bespreken hoe je koffie kan vervangen door iets met een vergelijkbare smaak, maar wat veel gezonder is. Ook zullen we een simpele manier opnoemen hoe je hoofdpijn en andere symptomen van de ontwenningsverschijnselen van cafeïne kan minimaliseren.

 

Begrijpen en motivatie

Het is belangrijk om op te merken dat koffie past in de omschrijving van een drug. Dat het legaal is maakt niet echt uit als je vindt dat het een negatief effect op je heeft.

Als je ervoor kiest om een tijdje te stoppen met het drinken van koffie, maar er achter komt dat het nog geen dag of twee uit kan houden, dan doe je er goed aan om te herkennen dat je waarschijnlijk een verslaving hebt waar je weer de controle over wilt krijgen.

Het is mogelijk om met deze verslaving om te gaan met een paar simpele aanpassingen door het volgen van de volgende twee stappen, maar begrijpen waar je begint is een belangrijke eerste stap. Je kan er mogelijk voor kiezen om een paar weken vrij van koffie te zijn, om het weer af en toe te drinken, zonder de spijsverteringsproblemen en bijnier vermoeidheid die geassocieerd wordt met zware dagelijkse consumptie. Maar totdat je aan jezelf kan bewijzen dat je twee weken zonder koffie kan, is het goed om toe te geven dat je verslaafd bent aan een van de populairste drankjes op de wereld.

Het weekend is vooral een goed moment om te beginnen, omdat je twee dagen zonder afleidingen van werk hebt. Maar zodra je je koffie vervanging en bijnier ondersteuning hebt en je gemotiveerd bent om weer een keuze te hebben, dan is elk moment een goed moment.

 

Cafeïne ontwenningsverschijnselen tegengaan

Cafeïne is een verslavende substantie die veel personen associëren met extra energie. Na verloop van tijd komen we er achter dat we steeds meer nodig hebben en op een gegeven moment gaat het effect van cafeïne niet alleen om extra energie, maar ook spanning en angst.

De energie/angst acties van cafeïne komen door het effect dat het heeft op je bijnieren. De bijnieren zijn kleine driehoekige organen die boven je nieren zitten en veel belangrijke hormonen uitscheiden, waaronder cortisol en adrenaline. Zware koffie consumptie kan deze klieren uitputten en het is deze die je moet ondersteunen om de ontwenningsverschijnselen van cafeïne te minimaliseren.

Het adaptogene kruid Ashwagandha is voornamelijk goed om bijnier ondersteuning te bieden en deze weer in een gezonde staat te laten verkeren.

Ashwagandha wordt soms Indiase ginseng genoemd en is een populaire kruidenbehandeling in Ayurveda geneeskunde. Het helpt om het fysiologische proces van je lichaam te balanceren, waaronder bijnier functie en men is er van overtuigd dat het zowel de fysieke als mentale welzijn verbetert. Het heeft ook een beetje een reputatie als een afrodisiacum, maar dat kunnen we beter in een ander artikel bespreken.

Een Ayurveda therapeut zou gecontacteerd moet worden voor het lange termijn gebruik van dit krachtige kruid. Je kan het waarschijnlijk het beste gebruiken als een aanvulling voor af en toe tijdens momenten van stress, waar je voorheen koffie voor gebruikte.

Ashwagandha tincturen zijn vaak sterker en werken sneller dan capsules. Ze zijn goed voor het voorkomen van hoofdpijn door ontwenningsverschijnselen, hersenmist en de algemene loomheid die je mogelijk voelt in de eerste paar dagen van het onderbreken van je koffie verslaving.

Als je het voor dit doel gebruikt, dan is het belangrijk om de tinctuur direct wanneer je op staat met de grootste aanbevolen dosis te nemen. De ideale tijd is na een groot glas water (misschien met verse citroensap voor de ontgiftende eigenschappen) en voor een douche of ontbijt en zeker weten voordat je normaal gesproken een kopje koffie zou drinken. Als je dit adaptogene kruid vroeg inneemt, dan kan het zijn eigen stabiele energie bieden en helpen om ontwenningsverschijnselen van cafeïne te bestrijden.

Het is echter belangrijk om op te merken dat het niet aanbevolen is als je een al hoofdpijn hebt door het gebrek aan cafeïne. Op dat soort momenten kan je beter meer water, verse sap of een smoothie rijk aan antioxidanten drinken.

Wanneer je begint met het vervangen van koffie is het goed om een hele fles leeg te maken tijdens je vaste routine in de morgen. Voor een tinctuur van 120ml zou dit ongeveer twee weken moeten duren. Alhoewel de symptomen van ontwenningsverschijnselen van cafeïne waarschijnlijk al na een dag of twee zouden moeten verminderen, zullen je lang lijdende bijnieren de extra ondersteuning gebruiken.

 

Koffie vervanging

Alhoewel cafeïne een groot onderdeel speelt van het verslavende effect van koffie, is het ritueel van elke ochtend beginnen met een kopje koffie ook een significante factor. Vandaag de dag gebruiken we pepermunt en gemberthee of veel andere kruiden mengsels, maar toen we koffie voor het eerst opgaven waren we op zoek naar een alternatief met een vergelijkbare smaak.

Vervangingsdrankjes voor koffie zijn al een tijdje beschikbaar, maar volgens ervaringen van gebruikers boden de meeste oude niet hetgeen wat ze zochten. Recent is er een nieuw koffie alternatief geproduceerd die Teeccino heet, welke een smaak heeft die veel meer in de buurt komt van koffie. Het bestaat uit johannesbroodboom, cichoreiwortel, gerst, dadels, vijgen en paardenbloem, met smaken zoals mokka, Franse roast en veel andere.

Het belangrijke is dat Teeccino alkaline is in plaats van zuur als koffie en met zijn natuurlijke probiotica is er een reden om te geloven dat het bevorderlijk zal zijn voor je spijsverteringsstelsel in plaats van deze te beschadigen.

De meeste van de ingrediënten zijn biologisch, dus je vermijdt de problemen van pesticiden met koffie en reacties van gebruikers zijn overweldigend positief. Alhoewel sommige lichte koffiedrinkers zonder problemen in een keer over kunnen stappen, is de makkelijkste manier om koffie te vervangen door Teeccino een stap voor stap reductie gedurende verscheidene dagen.

Dit is hoe je het moet doen:

  • Koop een zak Teeccino in je voorkeurssmaak. Het lijkt erg op gemalen koffie en je gebruikt het op dezelfde manier.
  • Voor de eerste dag kan je je koffie maken, maar voeg een twee derde deel van normaal toe. Voor het laatste 1/3 deel voeg je Teeccino toe en vervolgens maak je de koffie zoals normaal. Deze eerste dag helpt je om gewend te raken aan de ietwat zoetere smaak.
  • Voor de tweede dag gebruik je een helft koffie en een helft Teeccino. Zorg ervoor dat je wel eerst je Ashwagandha tinctuur hebt gehad.
  • Op de derde dag gebruiken we maar 1/3 koffie en 2/3 Teeccino. De smaak zal nu meer overheersen en het is goed om de smaak en de geweldige geur goed in je op te nemen, aangezien dit je nieuwe ritueel gaat worden.
  • Op de derde dag zou bijna iedereen, behalve de zwaarste koffiedrinkers hun ochtenddrankje met alleen Teeccino kunnen maken. Als je elke keer Ashwagandha in de ochtend hebt genomen, dan zouden de ontwenningsverschijnselen van cafeïne nagenoeg niet meer aanwezig zijn en het zal makkelijker zijn om voor cafeïnevrij te kiezen.

Teeccino lijkt genoeg op normale koffie om van dit maar een kleine aanpassing te maken voor alle gezondheidsvoordelen die je krijgt door koffie en zijn cafeïne op te geven. Als het te moeilijk voor je is om binnen vier dagen af te stappen van cafeïne, dan zou je nog een of twee dagen toe kunnen voegen met steeds minder normale koffie. Ideaal is tenminste twee weken zonder cafeïne om ervoor te zorgen dat je echt van de verslaving af bent.

Na deze twee weken zonder cafeïne kan je besluiten om het weer af en toe te drinken zonder de negatieve bijwerkingen. Of misschien ben je erg blij zonder het en breid je liever je voorraad Teeccino en andere kruiden opties uit, zoals pepermunt en gemberthee of een aantal meer exotische smaken, zoals citroen rooibos of kaneel chai thee.

 

3 extra tips om koffie te vervangen

  • Zorg ervoor dat je zowel op je werk als thuis Teeccino of een ander koffie alternatief op voorraad hebt en dat je er makkelijker bij kan komen dan de koffiemachine op het werk. Teeccino hebben ook een theezakje versie, welke makkelijk om mee te nemen is tijdens het reizen of voor personen die veel onderweg zijn.
  • Probeer de komende paar weken meer water dan normaal te drinken. Een groot glas water met citroensap in de ochtend is voornamelijk goed om je hele lichaam te ontgiften en dit kan alleen maar helpen om van je cafeïne verslaving af te komen.
  • Hoe meer maaltijden rijk aan antioxidanten die je kan eten tijdens het vervangen van koffie, hoe beter je lichaam om zal kunnen gaan met symptomen en hoe minder hunkeringen je ervoor hebt. Als je daarnaast ook regelmatig goede voedingsmiddelen drinkt, dan zal je minder lange tijden tussen maaltijden hebben die je normaal gesproken op zou vullen met het drinken van koffie.

 

Conclusie

Koffie opgeven hoeft niet moeilijk te zijn. Met een geweldig smakend alternatief voor koffie en een goed supplement om om te gaan met de ontwenningsverschijnselen van cafeïne, kan je dit bereiken zonder al te veel problemen.

Als je het gevoel hebt dat zowel je spijsverteringsstelsel als stressniveau zal profiteren van een tijdje zonder cafeïne, dan hopen we dat je dit vervangingsmiddel probeert. En laat ons zeker weten wat je er van vindt wanneer je het uitprobeert. Als je vragen hebt, laat dan gerust hieronder een reactie achter en we zullen ons best doen om je een antwoordt te geven. Heb je Teeccino al gebruikt, laat ons dan horen wat je ervaringen zijn.

We will be happy to see your thoughts

Wat is jouw mening?

Search