Hot

9 gezonde manieren om je koffie te zoeten zonder suiker

Het is geen geheim dat suiker in onze koffie niet goed voor onze gezondheid is. Het bevat te veel calorieën en te veel suiker consumeren kan onder andere leiden tot de ontwikkeling van gaatjes en extra gewicht. Je kan kunstmatige zoetstoffen gebruiken als een vervanging voor suiker, maar deze bevatten omstreden chemicaliën die net als suiker geen enige voedingsvoordelen hebben. Als je echter natuurlijke zoetstoffen, zoals esdoornsiroop of honing gebruikt, dan kan je de gewenste zoetheid en daarnaast ook nog eens wonderlijke gezondheidsvoordelen krijgen. Laten we hieronder eens een kijkje nemen naar de zoetstoffen die we in plaats van suiker kunnen gebruiken in onze koffie.

 

Honing

We denken meestal dat elke theelepel honing meer calorieën dan suiker bevat, maar volgens World Shift International kan het je juist helpen om gewicht te verliezen. De kans op pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel is veel minder groot met honing vergeleken met suiker en deze zijn verantwoordelijk voor het vergroten van onze eetlust. Honing heeft ook een aantal vitaminen en mineralen, zoals kalium, magnesium, ijzer, zwavel, jodium, zink, koper, fosfaat, vitamine A, C en verscheidene B vitaminen. Wist je dat honing ook een antibacterieel ingrediënt en antioxidant is? Het helpt daarnaast ook om ziektes zoals diarree, maagzweren, indigestie etc. onder controle te houden. Je kan beginnen met het toevoegen van een theelepel honing aan je koffie en goed roeren totdat het volledig gemengd is. Proef dan hoe zoet je drankje is en voeg meer toe wanneer nodig.

 

Esdoornsiroop

De onderzoekers van de University of Rhode Island zeggen dat pure esdoornsiroop uit fenol bestaat, wat hetzelfde antioxidant mengsel is dat je in bessen vindt. Deze siroop heeft ook 13 andere antioxidanten en acht daarvan kan je alleen maar in esdoornsiroop vinden. Deze hebben anti-kanker, anti-diabetische en antibacteriële eigenschappen. Als je echter volledig wilt genieten van deze voordelen, dan moet je pure esdoornsiroop gebruiken, omdat de kunstmatige niet dezelfde hoeveelheid gezondheidsvoordelen bevat. Je kan beginnen door een theelepel van de siroop in je koffie te doen. Dit zal je koffie natuurlijk verzoeten en je een unieke esdoorn smaak geven.

 

Probeer te zoeten met stevia

Stevia is een natuurlijke zoetstof zonder calorieën en het wordt uit een Zuid-Amerikaanse plant met dezelfde naam gehaald. Dit is 300 keer zoeter dan suiker. Deze zoetheid heeft echter geen effect op je bloedsuikerspiegel, wat diabetes voorkomt. Een onderzoek in 2000 beweerde dat als stevia regelmatig gebruikt wordt, het bevorderlijk kan zijn voor personen met een hoge bloeddruk, door de diastolische en systolische bloeddruk te verlagen. Volgens het Life Extension Magazine is stevia ook ontstekingsremmend, anti-microbe, anti-tumor en diarree-remmend. Aangezien stevia erg zoet is heb je maar een erg kleine hoeveelheid nodig. Voeg een halve theelepel aan je koffie toe en pas dan aan wanneer nodig.

 

Gebruik molasse

Molasse is een bijproduct van suikerproductie en het heeft ook antioxidant eigenschappen. Wanneer het vergeleken wordt met andere zoetstoffen, zoals maisstroop, geraffineerde suiker, bruine suiker, esdoornsiroop, honing, etc. hebben rietsuiker en donkere molasse de hoogste hoeveelheid antioxidanten. Het heeft echter een pittige en sterke smaak die mogelijk de smaak van je koffie kan veranderen, dus het duurt mogelijk even voordat je er aan gewend raakt.

Honing

 

Gebruik xylitol

Xylitol geliefd bij allen. Het is een natuurlijke zoetstof welke uit maisstengels of berken worden gehaald. Dit hangt af van het merk dat je besluit om te kopen. Het heeft maar 1/3 van de calorieën van suiker en heeft een lagere glycemische index. Je kan het 1-voor-1 en vervolgens regelmatig gebruiken als een vervanging voor normale suiker. Er is een soort xylitol dat van niet ggo maisstengels is gemaakt, maar het is duurder dan suiker en moeilijk om te vinden. Xylitol gemaakt van berken is echter betaalbaar en makkelijk om te vinden. Als je verslaafd bent aan erg zoete koffie, dan is dit een ideaal element voor het verzoeten van je koffie. Onthoud echter dat xylitol schadelijk is voor honden, dus pas goed op waar je het opbergt wanneer je een harige vriend hebt.

 

Voeg kaneel toe aan gemalen koffie

Je kan 1 theelepel kaneel toevoegen aan 4 eetlepels gemalen koffie voordat je je cafeïne brouwt in je beste koffiezetapparaat. Dit zal je een smaakvolle hete koffie geven zonder dat je het nog verder hoeft te verzoeten. Het smaakt geweldig en is mogelijk de reden waarom je suiker niet meer zal gebruiken.

 

Gebruik kokoscrème

We waren de laatste dagen wanhopig op zoek naar een alternatief voor suiker om onze koffie te verzoeten. Plotseling kregen we een idee en dit paste we direct toe. We besloten om kokoscrème te gebruiken in ons kopje koffie met kaneel en het resultaat smaakte hemels. Een lichte zoetheid van de kokosmelk en de kaneel voegde een geweldige smaak toe. Deze twee combinaties kunnen een fantastisch heet kopje koffie maken. Als je meer zoetheid wilt, dan kan je stevia of xylitol toevoegen.

 

Dadels

Dadels zijn uiteraard een van onze favoriete zoetstoffen. Je kan de dadelpasta ook gebruiken om je koffie te verzoeten. Vraag je je nu af hoe je een dadelpasta moet maken? Lees dan de volgende procedure om een te maken. Bedek twee kopjes ontpitte dadels onder een kom met water. Laat ze een uur weken, giet dan de dadels af en bewaar de vloeistof. Doe de dadels in een blender en voeg elke keer een eetlepel van de vloeistof toe, totdat je een egaal smeersel krijgt. Je dadelpasta is nu klaar en je kan het in je kopje koffie roeren om het te verzoeten. Je zal ook een hoop gezondheidsvoordelen ontvangen, aangezien er ijzer, vezels, magnesium, calcium en vitamine B in zit.

 

Gebruik zuivelvrije melk

Zuivelvrije melk is een van de beste dingen dat je toe kan voegen aan je koffie in plaats van koeienmelk. Het bevat geen palmolie en rietsuikersiroop. Daarom kan het je helpen om je bloedsuikerspiegel te verbeteren en je verslaving aan suiker verminderen. Dit soort melk heeft twee keer zoveel calcium als normale melk, het is vrij van olie en biedt ook vitamine B12. Deze melk zal helpen om de bitterheid van je koffie te verminderen, zodat je geen suiker meer nodig hebt om je kopje koffie te verzoeten.

We begrijpen dat de suikervrije koffie optie mogelijk geen optie voor je was toen je begon met het lezen van dit artikel, maar we hopen dat je na het zien van deze natuurlijke manieren om je koffie te verzoeten zonder suiker, je suiker zal vermijden en nog steeds kan genieten van je heerlijke kopje koffie in de ochtend.

Xylitol

Ga nu snel een suikervrij en gezond leven leiden!

We will be happy to see your thoughts

Wat is jouw mening?

Search