Hot

De zes slechtste dingen die je in koffie kan doen

Koffie is het ochtendritueel dat je energie geeft om de dag te beginnen. En wat je voor het eerst elke ochtend in je maag doet, kan je hele dag maken of breken (waarbij we het hebben over crashes van energie, irriteerbaarheid en hunkeringen). Om die redenen is het belangrijk om goed te kiezen hoe je je koffie drinkt. Zoetstoffen en ongezonde vetten kunnen bijvoorbeeld je ontstekingsniveaus verhogen en je metabolisme negatief beïnvloeden. Hieronder zullen we de zes slechtste dingen bespreken die je in je koffie kan doen. En als je kant en klare koude koffie drinkt, neem dan zeker een kijkje naar de ingrediënten, aangezien de onderstaande er bijna met 100% zekerheid in zullen zitten.

 

Suiker

Deze toevoeging die veel mensen gebruiken veroorzaakt obesitas, diabetes, hartziektes, leverbeschadigingen, kanker, ontsteking en onregelmatige hormonen. Dus waarom is het zo moeilijk om die koffie-suiker combinatie overboord te gooien? Koffie smaakt bitter wanneer het verkeerd gebrand is of schimmels bevat, dus zorg ervoor dat je met schone koffiebonen en een goede brandingsroutine begint. Er zijn daarnaast voldoende natuurlijke zoetstoffen die je aan koffie toe kan voegen en je gezondheid niet negatief beïnvloeden.

LEES OOK: 9 gezonde manieren om je koffie te zoeten zonder suiker

 

Melk en room

Dit duo kan vooral problematisch zijn als je een intollerantie of allergie hebt voor melkeiwitten (caseïne) of de suiker in melk (lactose). Door ontsteking veroorzaakte symptomen zijn: gas, een opgeblazen gevoel, diarree, constipatie, een overvloed aan slijm en in sommige gevallen zelfs netelroos. Als je denkt last te hebben van een voedselallergie, dan is een zogenaamde ‘eliminatiedieet’ de beste manier van aanpak. Voeg vervolgens een voor een de mogelijke boosdoeners aan je dieet toe en kijk hoe je hier op reageert (wacht een paar dagen na een volgend voedingsmiddel toe te voegen als je geen negatieve reactie hebt). Nog een probleem, is dat melkproducten mogelijk niet antibiotisch of vrij van hormonen zijn, dus pas op wat je consumeert als je niet weet waar het vandaan komt. Als je toch melk toe wilt voegen aan je koffie, experimenteer dan met kokosmelk, wat net zo zoet en romig als koeienmelk is.

Boter is nog een goede mogelijkheid. Alhoewel boter gemaakt is van room, wordt het gekarnd om de vloeistoffen te scheiden van de vetten. Het vet, wat botervet genoemd wordt, is wat uiteindelijk boter wordt. Dit maakt boter (van met grasgevoerde koeien) een geweldige toevoeging aan het dieet voor personen die een lactose-intollerantie of allergieën hebben.

LEES OOK: 9 gezonde alternatieven voor melk in koffie

 

Melk-eiwit isolaten

Melk koffie

Melk-eiwit isolaten zijn simpelweg wat overblijft nadat melk verschillende verwerkingsmethoden ondergaat om de suikerlactose te verwijderen. Wat overblijft is eiwit in de vorm van caseïne en wei, en een klein beetje vet. Als je allergisch bent of een intolerantie hebt voor caseïne of wei, dan zijn melk-eiwit isolaten niet voor jou, aangezien je de eerder genoemde ontstekingssymptomen zal ervaren. Melk-eiwit isolaten worden ook veel geconsumeerd in de bodybuilding wereld (waarbij er grote hoeveelheden geconsumeerd worden), wat voor constipatie kan zorgen. Melk-eiwit isolaten worden gezien als supplementen en door lakse controles kunnen ze besmet zijn. Als je een eiwitboost wilt hebben, voeg dan kwalitatieve collageen aan je drankje toe. Het zal je koffie een fijne, fluweelachtige textuur geven.

 

Kunstmatige room

Alhoewel deze room als zuivelvrij wordt bestempeld, bevat deze vaak caseïne, een melkeiwit waar veel personen een intollerantie voor hebben. Je vraagt je mogelijk af wat deze room hun gevoel en smaak geeft als ze geen zuivel bevatten. Vaak zijn het plantaardige oliën, waarbij schadelijke oplosmiddelen gebruikt worden tijdens de productie, zoals suiker, glucosestroop en kleurstoffen, die voor ontstekingen in je systeem kunnen zorgen. Als je toch een roomachtige stof voor je koffie wilt, probeer dan kokosmelk met ghee te mengen.

 

Chemische zoetstoffen

Kunstmatige zoetstof koffie

Sacharine, aspartaam, acesulfaam-kalium (acesulfaam-k), sucralose, neotaam en advantaam … Deze zoetstoffen zijn vaak vermomd als vanille, karamel of hazelnoot en voegen mogelijk unieke smaken aan je favoriete drankje toe, maar ze kunnen een ernstig risico voor je gezondheid vormen. Er zijn onderzoeken die een verhoogde reactie op insuline laten zien door chemische zoetstoffen, aangezien ze het effect van het hebben van suiker nabootsen. De meeste personen gebruiken deze om de hoeveelheid calorieën die zei innemen te verlagen, maar als je nog steeds een vrijlating van insuline krijgt, dan is het tegenstrijdig met betrekking tot het doel. Dit is vooral problematisch als je op genetisch gebied erg gevoelig bent voor diabetes. Alhoewel de regelgevende autoriteiten aangeven dat ze veilig zijn als je er niet te veel van consumeert, weten we niet wat de bijwerkingen op de lange termijn zijn. Tot slot is er onderzoek dat aantoont dat chemische zoetstoffen de balans van het microbioom verstoren, de eerste verdedigingslinie van je immuunsysteem.

LEES OOK: 9 gezonde manieren om je koffie te zoeten zonder suiker

We will be happy to see your thoughts

Wat is jouw mening?

Search