Gewicht verliezen met zwarte koffie

Koffie biedt een overvloed aan gezondheidsvoordelen. Er is de bekende mogelijkheid om je concentratie en alertheid een tijdelijke boost te geven en het drinken van koffie kan volgens het Linus Pauling Institute ook het risico op leverziekte en type 2 diabetes verlagen. Zwarte koffie is een gezonder alternatief dan een met calorieën gevuld kopje koffie met room/koffiemelk en suiker en het kan je mogelijk ook helpen met gewichtsverlies. Zorg er echter voor dat je niet overdrijft, want te veel cafeïne kan een negatief effect op je gezondheid hebben. In dit artikel nemen we een kijkje naar deze beweringen van gewichtsverlies en staan we kort stil bij de nadelen als je te veel koffie drinkt.

 

Calorieën verminderen en gewichtsverlies

Als je koffie drinkt, dan is zwart de beste optie voor gewichtsverlies. Zwarte koffie bevat nagenoeg geen calorieën, het is de koffiemelk en de suiker die voor deze zorgen. Een enkel kopje koffie met twee theelepels suiker en 30 ml koffiemelk heeft al 69 calorieën. En omdat we meestal gemiddeld zo’n drie kopjes koffie per dag drinken, zorgt dat in totaal voor 207 extra calorieën. Als je volledig over zou stappen van koffie met suiker en koffiemelk naar zwarte koffie, dan zou je per jaar meer dan 75.000 calorieën minder innemen. Dat is bijna hetzelfde als 10 kg vet.

 

Mogelijke voordelen van cafeïne

Cafeïne bevat mogelijk ook een aantal calorieverbrandende voordelen die je helpen bij gewichtsverlies, maar het is nog te vroeg om daarover een conclusie te trekken. Een onderzoek dat in 2012 gepubliceerd werd in Food & Function, gaf aan dat cafeïne thermogenese een boost gaf. Dit is een fenomeen dat je helpt om meer calorieën te verbranden. Een ander onderzoek dat in 2009 gepubliceerd werd in het European Journal of Clinical Nutrition ontdekte ook dat cafeïne voor een betere thermogenese zorgt, maar dit onderzoek was klein en had maar zeven proefpersonen.

Een verslag van het International Journal of Obesity, gepubliceerd in 2010, merkte op dat thermogenese onderdelen (zoals cafeïne) bij sommige personen beter werken dan bij anderen of dat ze alleen maar effectief zijn tijdens bepaalde omstandigheden. Dus alhoewel er potentie is dat de cafeïne in koffie je helpt bij gewichtsverlies, dien je niet alleen op koffie te vertrouwen voor het afvallen of in ieder geval niet totdat hier meer onderzoeken over gepubliceerd worden.

 

Zwarte koffie en gewichtsverlies

Er bestaat ook bewijs dat koffie koppelt met gewichtsverlies en gewichtscontrole. Tijdens een onderzoek dat in 2015 gepubliceerd werd in het Internation Journal of Epidemiology, bestudeerde men de dieetgewoontes van meer dan 93.000 personen, om te kijken naar patronen tussen consumptie van koffie en gewicht. De onderzoekers kwamen tot de conclusie dat personen die meer koffie dronken, een kleiner risico op obesitas hadden en ook een kleinere kans op type 2 diabetes. Een onderzoek met proefdieren, gepubliceerd in Nutrition & Diabetes in 2014, kwam tot de conclusie dat muizen die koffie consumeerde en vervolgens een dieet met een hoop vet kregen, minder snel aankwamen dan muizen die geen koffie dronken.

Observatie- en proefdieronderzoeken zijn niet onbetwistbaar bewijs dat koffie je zal helpen bij gewichtsverlies, maar ze laten wel zien dat dit mogelijk het geval is.

Gewichtsverlies

 

Nadelen van koffie

Zelf wanneer je calorievrije zwarte koffie drinkt, moet je dit nog steeds gematigd drinken en je cafeïne inname beperken. Alhoewel kleine hoeveelheden cafeïne thermogenese mogelijk een boost geven, kan te veel consumeren zorgen voor rillingen, slaaponderbrekingen en angst, depressie of een snelle hartslag. De University of Maryland Medical Center geeft dat twee tot drie kopjes per dag het maximale aanbevolen limiet van cafeïne inname is. Als je meer dan drie kopjes per dag drinkt, kies dan voor cafeïnevrije koffie voor de extra kopjes.

 

LEES OOK:

We kijken uit om ook jouw mening te horen

Wat is jouw mening?