Hot

Is koffie goed of slecht voor je?

Er zijn veel mensen die nooit geestverruimende middelen zouden nemen, maar dit eigenlijk wel elke dag een paar keer doen: caffeine!

Caffeine is zo doorgedrongen in onze en andere culturen dat we vaak vergeten dat het eigenlijk een middel is dat onze hersenen beinvloedt. Caffeine zit in koffie, thee, cola en vaak in medicatie die je via de drogist kan krijgen.

De meeste caffeine krijgen we binnen via koffie; En er zijn mensen die echt wel heel veel koffie per dag drinken.

Als jij een van die personen bent die veel koffie per dag drinkt, dan vraag je je mogelijk af wat die koffie eigenlijk met je doet.

Is koffie echt zo slecht voor je, of is het een gewoonte zonder bijwerkingen? Of kan het zijn dat koffie echt goed voor je is?

 

Onderzoeken naar koffie laten verschillende resultaten zien.

SIs koffie goed of slecht voor je?ommige studies tonen aan dat koffie drinken de kans op een hartaanval verhoogt, terwijl andere onderzoeken hebben aangetoond dat veel koffie drinken de kans op diabetes verlaagt. Er zijn voedingsdeskundigen die zeggen dat koffie ons sneller veroudert, de bijnieren uitput en onze cellen schade aandoet.

Andere onderzoekers stellen juist dat koffie, vooral vers gebrand, vol anti-oxidanten zit en daarom goed voor ons is. Veel artsen zeggen dat het drinken van 1 of 2 kopjes koffie per dag zeer waarschijnlijk niet schadelijk is. En natuurlijk zijn er ook artsen die stellen dat we caffeine volledig moeten vermijden.

Waar onderzoekers en koffiedrinkers het wel zeker over eens zijn is dat koffie ons wakker houdt en zelfs slapeloosheid veroorzaakt wanneer het later op de middag genuttigd wordt.

Veel mensen drinken juist koffie omdat ze fit en actief willen worden, zeker na het opstaan bij het ontbijt. Zonder koffie kunnen ze niet beginnen. We drinken over de dag heen vaak een kop koffie als ons energie niveau omlaag gaat en ons brein even wat extra’s nodig heeft.

Is koffie goed of slecht voor je? Onderzoeken naar koffie laten verschillende resultaten zien.

Maar verbetert caffeine nu echt de mentale prestaties, of is dat maar een fabeltje?

koffie weetjeJa, caffeine geeft een tijdelijke boost aan de hersencellen. Maar om de mentale presetaties omhoog te krijgen is niet veel nodig. Een half kopje koffie kan al genoeg zijn om een boost te geven die een aantal uren duurt.

Gek genoeg is meer caffeine niet per se beter. In een experiment werden 14 kopjes koffie aan managers geschonken en ze maakten hun beslissingen sneller maar niet altijd beter.

Niet iedereen reageert op dezelfde manier op caffeine. Sommigen ervaren rust, alertheid en productiviteit na een kop koffie. Anderen worden onzeker, depressief en nerveus na het drinken van koffie.

Caffeine houdt de meesten van ons snachts wakker wanneer laat op de avond genomen, maar dit hoeft niet voor iedereen zo te zijn. Voor sommige ouderen kunnen koffie en thee het geheugen en alertheid zodanig verbeteren dat het ouderdom in zeker mate tegenhoudt.

Het is waar dat caffeine enigszins verslaved werkt voor veel mensen.

Sommige mensen kunnen stoppen met caffeine zonder ontwenningsverschijnselen, maar velen zullen last hebben van hoofdpijn, vermoeidheid en zullen nog enkele weken snakken naar caffeine. De werking van caffeine ligt in het blokkeren van een van de neurotransmitters, adenosine, wat als doel heeft om de hersencellen tot rust te brengen. Hersencellen die onder invloed zijn van caffeine zullen opgewonden en zeer oplettend blijven voor enkele uren.

Het bekendste negatieve effect van caffeine is dat het de slaap kan storen.

koffie goed of slechtBij de meeste mensen kan het drinken van koffie, thee of cola in de late middag of avond slapeloosheid als gevolg hebben. Als je onder invloed bent van de caffeine, dan zul je merken dat de lengte en effectiviteit van je slaap significant achteruit gaat. Dit kan er toe leiden dat je in een vicieuze cirkel terecht komt, omdat je de volgende dag weer zo moe bent dat je koffie nodig hebt om wakker te blijven.

Als jij jezelf hierin herkent, probeer dan te minderen met de hoeveelheid koffie die je elke dag drinkt. Je zult minder ontwenningsverschijnselen hebben als je dit rustig afbouwt. Je kunt ook de koffie vervangen voor groene thee, wat minder caffeine bevat.

Nog beter is om de koffie te vervangen door wat lichamelijke oefeningen. Als je echt niet van je werkplek af kunt, zorg er dan voor dat je een aantal keer opstaat uit je stoel.

Rek je een paar keer uit, loop wat rond en spring op en neer. Neem een paar keer goed adem. Een kleine pauze voor lichamelijke oefeningen kan heel verfrissend werken voor je hersenen zonder de ongewenste effecten van caffeine. Onthoud dat je hersenen niet beter gaan functioneren bij meer dan 1 of 2 kopjes koffie per dag.

Je kunt op onze site ook terecht voor meer koffie weetjes of handige koffiezetapparaten reviews.

We will be happy to see your thoughts

Wat is jouw mening?

Search