Cafeïne ontgifting voor als je te veel koffie drinkt

Cafeïne ontgifting of koffie detox

Hoeveel koffie is te veel? 5 kopjes per dag? 10 kopjes per dag? Misschien is er geen limiet? We zijn allemaal verschillend. Sommigen van ons kunnen meer, sommigen minder aan. Wij denken als voorstander van kwalitatieve koffie, dat smaak altijd op de eerste plaats moet komen en cafeïne op de tweede plaats. Wanneer onze liefde voor cafeïne groter is dan smaak, dan geven we mogelijk toe aan verschrikkelijk smakende koffie om je dosis te krijgen. Wil je een goede Keniaanse of Puerto Ricaanse koffie opgeven en de slappe koffie bij het tankstation drinken? Natuurlijk niet. Hoe kun je zien of je risico loopt?

Alhoewel we geen wetenschappers zijn, denken we wel dat je erachter kan komen of je te veel consumeert door een antwoordt te geven op de volgende vraag:

Wanneer je een mok koffie drinkt, denk je dan tijdens het drinken al aan het volgende kopje?

Als het antwoord ja is, dan zou dit een waarschuwing moeten zijn dat je misschien te veel consumeert. Als de geweldige koffie in je mok niet je volledige aandacht heeft en je in plaats daarvan droomt van de volgende mok, dan is volgens ons de zoektocht naar cafeïne belangrijker geworden dan die van kwalitatieve koffie. Een alcoholist geniet niet echt van de smaak van dat eerste biertje, het is simpelweg een manier om dronken te worden. Goede koffie mag dat nooit zijn voor cafeïne.

Cafeïneverslaving

Als je er net achter bent gekomen dat je je bonen hebt bedrogen met cafeïne, maak je dan geen zorgen. Het overkomt ons allemaal van tijd tot tijd. Er is een manier om de rust in je koffie relatie te herstellen: ontgifting. Dit betekent eenvoudigweg dat je de focus weer terugbrengt op waarom je in de eerste plaats goede koffie drinkt. Door de hoeveelheid koffie die je drinkt te verminderen, verschuift de balans terug naar de boon en zal het deel wat naar cafeïne snakt van streek raken.

Ontgiften is zelden makkelijk en zal waarschijnlijk niet fijn zijn. Het beëindigen van een cafeïneverslaving kan hoofdpijn en constipatie veroorzaken. Er zijn ook gezondheidsredenen om te ontgiften die te maken hebben met bijniersteun, maar dat is niet de focus van dit artikel.


 

Verschillende technieken

Er zijn twee wegen die je in kan slaan bij het ontgiften en we hebben speciaal voor jou ook nog een derde methode ontwikkeld. De eerste is in een keer stoppen en de andere is afbouwen. We hebben ze beide geprobeerd en ervoeren bij allebei problemen. Zodoende is onze eigen methode tot stand gekomen, welke we aan het einde met je zullen delen.

 

1

In een keer stoppen

Bij verslavingen zie je vaak dat geliefden je proberen te helpen om af te kicken. Alhoewel cafeïne niet zo erg is als bijvoorbeeld drugs, is het misschien toch een idee om je wederhelft van te voren om hulp te vragen. Deze methode werkt het beste wanneer je een startdatum, einddatum en stopstrategie hebt. Het is de snelste en pijnlijkste methode van ontgiften en volgens ons de minst effectieve. Het probleem is dat alhoewel je misschien drie dagen zonder cafeïne bent geweest, je lichaam langer tijd nodig heeft om aan te passen.

stoppen met koffie

Toen wij deze manier een keer probeerde, consumeerde we binnen een week alweer dezelfde hoeveelheid als voor de ontgifting. Het vereist dus een hoop inspanning en opoffering voor maar een klein gewin. Probeer een ontgifting in te plannen tijdens een vakantie bijvoorbeeld, niet wanneer je productief moet zijn. Als je echt naar cafeïne snakt, dan zal je er op elk moment er aan denken.

 

2

Afbouwen

verslaafd aan koffie ontgiftingAfbouwen is een ontgiftingstechniek waarbij je je dagelijkse koffieconsumptie met 1/2 kopje met dag verlaagt. Je werkt langzaam aan naar nul of een aanvaardbaar niveau. Je moet kijken naar je huidige consumptie en vervolgens elk kopje gedurende de dag bijhouden. Als je tien kopjes per dag drinkt (wat echt veel te veel is) en je doel drie dagen nul kopjes is, dan zal dit 22 dagen nemen om af te ronden. Wil je 22 dagen lang elk kopje bijhouden? Het is pijnloos, vereist een hoop planning en daarnaast ook een hoop tijd.

Deze methode vinden we beter dan direct stoppen, maar ook dit is niet perfect. Het hele proces duurt simpelweg te lang. Om dit op te lossen hebben we een versnelde afbouwtechniek bedacht.

 

3

Versneld afbouwen

In plaats van afbouwen met maar een 1/2 kopje per dag, verlaag je met deze methode je consumptie met 50% per dag. Zodra je onder de 1 komt, moet je de volgende dag naar nul gaan. Versneld afbouwen is lang niet zo pijnlijk als direct stoppen en niet zo tijdrovend en langzaam als traditioneel afbouwen.

koffie minderen cafeine ontgifting

Het lichaam heeft ook langer de tijd om aan te passen aan de lagere hoeveelheid cafeïne dan bij direct stoppen. Als je hierna weer koffie wilt gaan drinken, doe dit dan geleidelijk aan en denk aan je hoeveelheden.


 

Conclusie

Cafeïne ontgifting koffie consumptieMet behulp van de versnelde ontgifting kan je je koffieconsumptie weer op een niveau brengen waarbij de focus weer op de koffiebonen komt te liggen. Het afbouwen gaat veel sneller dan bij traditioneel afbouwen, maar niet zo snel als bij direct stoppen.

Alhoewel dit artikel gericht is op koffie, kan je het gebruiken voor elke soort verslaving, of dit nu suiker of soaps zijn.

 

LEES OOK:

We kijken uit naar je ideeën

Laat een reactie achter