Hot

Koffie tijdens borstvoeding? Is het veilig?

Moeders die borstvoeding geven maken zich vaak zorgen dat het drinken van koffie een negatieve impact kan hebben op hun borstmelk. Als je een moeder bent die van koffie houdt, dan zal je blij zijn om te horen dat je je hier geen zorgen over hoeft te maken, zolang je niet overdrijft.

Alhoewel een kleine hoeveelheid cafeïne in de borstmelk terechtkomt, is het meestal niet genoeg om een impact te hebben op je baby. Het is om precies te zijn maar zo’n 1,5% van de totale hoeveelheid cafeïne dat je consumeert.

De hoeveelheid cafeïne dat gevonden kan worden in borstmelk piekt vaak in het tweede uur nadat je het drankje hebt gedronken. Om je zorgen te verminderen, dien je je borstvoedingssessie net voor of na de piekperiode te plannen.

Je kan het cafeïne effect ook ongedaan maken door maar een kopje koffie per keer te drinken. Geniet van een enkel portie van je favoriete drankje op verschillende momenten op de dag.

Het drinken van koffiedrankjes zoals latte’s in plaats van sterke, zwarte koffie, kan de hoeveelheid cafeïne dat je inneemt ook verminderen. Daarnaast zal het mogelijk als een verrassing komen dat het drinken van een espresso in plaats van een normaal kopje koffie een goede strategie is om je consumptie van cafeïne te verminderen, aangezien de portie zo klein is.

 

Hoeveel koffie kunnen moeders die borstvoeding geven drinken?

Koffie tijdens borstvoedingVerloskundigen en kinderartsen zijn het er algemeen over eens dat 300 milligram cafeïne per dag te veel is. Dit is ongeveer gelijk aan drie kopjes koffie per dag, aangezien een normaal kopje koffie (180 ml) tussen de 95 en 130 milligram cafeïne bevat.

De exacte hoeveelheid cafeïne per kopje is sterk afhankelijk van de soort koffie, hoe deze gemalen is, hoe deze gemaakt wordt en de grote van het kopje.

Het interessante is dat de La Leche Society adviseert dat meer dan vijf kopjes per dag te veel is.

 

Hoe zal koffie mijn baby beïnvloeden?

Omdat er zo’n kleine hoeveelheid cafeïne in borstmelk zit, zal het waarschijnlijk je baby helemaal niet beïnvloeden. Het is echter altijd een goed idee om voorzichtig te zijn met pasgeboren baby’s, omdat hun lichamen nog niet in staat zijn om cafeïne af te breken en uit het systeem te verwijderen.

Om deze reden kan het bijna vier dagen duren voordat cafeïne door het systeem van een pasgeboren baby is verwerkt. Als je een hoop koffiedrinkt, dan kan cafeïne dus ophopen in het lichaam van je baby.

Wanneer je baby drie maanden oud is zal hij of zij cafeïne beter kunnen verwerken. Op dit moment duurt het ongeveer 14 uur voordat de cafeïne uit het systeem is verwijderd.

De verwerkingstijd zal steeds kleiner worden naargelang je baby ouder wordt. Bij zes maanden zal het maar 2 tot 3 uur duren.

 

Wat als mijn baby humeurig is?

baby humeurigKoffie zal je baby zeer waarschijnlijk niet humeurig maken, maar we hebben allemaal unieke gevoeligheden. Als je baby erg humeurig is en niet kan slapen, dan is het erg goed mogelijk dat cafeïne het probleem is.

Als je te veel koffie consumeert, dan zijn jij en je baby mogelijk beide humeurig, nerveus en prikkelbaar. Zorg voor matige consumptie en plan je koffieconsumptie en verzorgingstijden voorzichtig, om jezelf voldoende tijd te geven om je cafeïne uit je lichaam te verwijderen voordat je borstvoeding geeft. Volwassenen verwerken cafeïne binnen vijf uur.

 

Neem een pauze

Als je denkt dat je baby negatief reageert op de cafeïne in je borstvoeding, probeer dan te experimenteren. Haal cafeïne gedurende zeven dagen uit je dieet om te zien of dit een verschil maakt. Als blij bent met het resultaat na de zeven dagen, laat dan cafeïne volledig uit je dieet.

Als je echt snakt naar een kopje koffie, probeer het dat weer toe te voegen aan je dieet. Als je baby weer humeurig begint te worden, dan weet je dat je voor nu moet stoppen met koffiedrinken.

Als je baby nog steeds humeurig is na een weeklang geen cafeïne, ga dan naar je kinderarts.

 

Pas op voor verborgen cafeïne

Als je vastgesteld hebt dat je baby gevoelig is voor cafeïne, neem dan een kijkje naar je dieet en verwijder alle voedingsmiddelen met cafeïne. Een aantal voorbeelden van voedingsmiddelen die cafeïne bevatten zijn:

  • Zonder recept verkrijgbare geneesmiddelen
  • Koffie ijs
  • Kruiden producten
  • Energiedrankjes
  • Frisdrank
  • Chocola
  • Zwarte, witte en groene thee

Zorg ervoor dat je de labels goed leest.

 

Drink gezonde alternatieven

Onthoud dat borstvoeding dorstig werk is. Het is erg belangrijk dat je goed gehydrateerd blijft en voedende drankjes drinkt die je hele lichaam voeden, de kwaliteit van je melk verbeteren en jou en je baby gezond houden. Zelfs als je koffie drinkt, moet je onthouden dat je ook dit drinkt:

  • Kalmerende kruidenthee, zoals kamille, munt en gember
  • Puur fruit en groentesappen
  • Een hoop puur, gefilterd water
  • Bouillon (groente of vlees)

Voeg verscheidenheid en voeding door gefilterd water te mengen met stukjes fruit en bessen. Probeer alternatieven van melk, zoals amandelmelk als je denkt dat je baby negatief reageert op koeienmelk. Mogelijk wil je ook natuurlijke alternatieven van koffie proberen, zoals drankjes met cichorei en paardenbloem wortel.

 

LEES OOK:

We will be happy to see your thoughts

Wat is jouw mening?

Search